Sorry, no posts matched your criteria.
Aalborg er bygget på et fundament af asbest, og kystlinjen vest for Aalborg syd for Egholm er ændret ved brug af asbest og andet affald. Fra 1976 og frem gav Aalborg kommune tilladelse til, at der blev deponeret affald fra Dansk Eternitfabrik vest for den tidligere cementfabrik Norden, nord-nordvest for vejsvinget Mølholmsvej-Lindskovvej. 35 procent af […]
Nu kommer regeringens udspil til en udbygning af infrastrukturen i Danmark. Det hedder “Danmark fremad.” På den ene side rummer udspillet muligheder for bilfrie søndage, på den anden side er det fyldt med de sædvanlige motorvejsdrømme, som udgør en form for lokkemad fra partier, der gerne vil bevare regeringsmagten. En af motorvejsdrømmene er den drøm […]
Så er der en ny VVM-undersøgelse fra Vejdirektoratet af konsekvenserne for miljøet ved en motorvej over Egholm. I en tid, hvor de menneskeskabte klimaforandringer burde være synlige for enhver, er det bemærkelsesværdigt, hvor lidt der egentlig står om dem i VVM-rapporten. Jeg havde vel forventet mig noget mere. Det tætteste, man i resumeet kommer på […]
Der bliver solgt flere personbiler i Danmark nu end nogensinde før. I 2019 var tallet 225.594 solgte personbiler. Det er omkring 3% flere end i 2018 og mere end en fordobling i forhold til for ti år siden. Det har også konsekvenser for udsigterne til at gøre noget ved klimakrisen. Ifølge Danmarks Statistik steg den […]
Politiken har i dag en interessant artikel af Magnus Bredsdorff (der er avisens klimaredaktør) om en kommende transportaftale. Bredsdorff forudsiger, at spørgsmålet om flere motorveje bliver centralt i klimadebatten. Det vil i så fald også være på høje tid, at persontransportens rolle i klimakrisen bliver gjort til genstand for politisk debat. I de seneste ti […]
I et interview i Jyllands-Posten i dag siger statsminister Lars Løkke Rasmussen: I dette valgår vil jeg sige det lige ud: Det er vigtigere end nogensinde, at vi værner om miljøet og sikrer, at fremtidens Danmark ikke bliver domineret af motorveje. Miljøpolitik er vigtigere end det nærmest krampagtige ønske, vi har haft om at tækkes […]
I dag kan man læse i dagbladet Information, at regeringen ikke har beregnet de samlede klimamæssige konsekvenser af den såkaldte infrastrukturaftale, som den indgik for nylig sammen med Dansk Folkeparti. Det er særdeles interessant, for vi ved at omkring to tredjedele af energiforbruget og CO2-udledningerne i Danmark kommer fra biler. Og vi ved, hvad Parisaftalen […]
Nu har regeringen og Dansk Folkeparti lavet en såkaldt infrastrukturaftale, der i tidens ånd hedder Aftale om et sammenhængende Danmark. I aftalen figurerer også en motorvej over Egholm. I aftalen figurerer også en motorvej over Egholm. Transportminister Ole Birk Olesen siger Vi vil have mindre transporttid. Med infrastrukturplanen kan vi sørge for, at det går hurtigere at transportere […]
I en ny artikel i Nature (der som bekendt ikke er et hvilken som helst naturvidenskabeligt tidsskrift) analyserer syv klimaforskere, hvad der skal til for at overholde Paris-aftalens mål om at holde den globale opvarmning nede på 1,5 grader. Det kan faktisk sagtens kan lade sig gøre. Men det kræver, at der ikke bliver udbygget mere infrastruktur […]