I medierne

Motorveje = velfærd?

11 jul , 2018  

Når de to politiske partier, der begge håber at kunne danne regering efter næste folketingsvalg, er helt enige, er der typisk grunde til bekymring. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet (som det hedder nu) har offentliggjort nye tal om de tidsbesparelser, der ville være ved at bygge en Hærværksmotorvej og en Egholmmotorvej. En artikel i Jyllands-Posten afslører (ikke overraskende) at både Kristian Pihl Lorentzen og Rasmus Prehn er begejstrede. Rasmus Prehn udtaler at

Det batter virkelig noget for den enkelte familie, hvis man kan spare bare 10-15 minutter om dagen. Men der er også en kæmpe samfundsmæssig gevinst. Undersøgelser viser, at hvis vi kan spare en times transport om dagen, vil vi samtidig være villige til at arbejde 20 minutter længere.

Det er en underlig kalkyle og nogle underlige forudsætninger, der ligger bag.

Først taler Prehn om at spare 10-15 minutter om dagen, og dernæst taler han om at spare en times transport om dagen – noget, som tallene nævnt i artiklen ikke afslører.

Hvordan ved vi egentlig, at der er behov for at hver enkelt af os skal arbejde 20 minutter længere? Hvorfor er det i det hele taget godt at arbejde længe? Og hvordan er afvejningen mellem den påståede “velfærd”og den langvarige belastning af miljøet, som alle de nye motorveje vil føre til?

Hvad er det helt præcis for en livskvalitet, alle de dejlige motorveje vil skabe?

By


Skriv et svar