Post by: Hans Hüttel

Fakta, Perspektiver

Vi kan stadig nå det!

19 jan , 2019  

I en ny artikel i Nature (der som bekendt ikke er et hvilken som helst naturvidenskabeligt tidsskrift) analyserer syv klimaforskere, hvad der skal til for at overholde Paris-aftalens mål om at holde den globale opvarmning nede på 1,5 grader. Det kan faktisk sagtens kan lade sig gøre. Men det kræver, at der ikke bliver udbygget mere infrastruktur […]

Aktion!, Billeder

Sammen mod motorvejen!

1 dec , 2018  

I går morges holdt en gruppe politikere – nordjyske borgmestre, regionsrådsformand Ulla Astman, nordjyske folketingsmedlemmer og Regionalt Industri Politisk Udvalg (RIPU) – møde i Aalborg kommunes By- og Landskabsforvaltnings bygning på Stigsborg Brygge i Nørresundby. Dette lukkede møde handlede om arbejdet for en motorvej over Egholm, også kendt som “den 3. Limfjordsforbindelse”. En bredt sammensat aktionsgruppe […]

Aktion!

Fredelig flashmob-aktion mod Egholmforbandelsen

26 nov , 2018  

Vil DU være med til at markere din utilfredshed og bekymring omkring planerne med en 3. Limfjordsforbindelse over Egholm, så vil vi meget gerne invitere dig til at deltage i vores fredelige aktion d. 30. november. Vi mødes foran By- og Landskabsforvaltningen, Stigsborg Brygge 5, Nørresundby kl. 8.15, hvor skuespilleren Christian Gade Bjerrum vil guide og […]

Aktion!

Skriv under!

23 aug , 2018  

Byrådet i Aalborg kommune har lavet en aftale, der vil binde de fremtidige kommunale budgetter over kommende valgperioder. Der skal reserveres hele 600 millioner kroner til en 3. Limfjordsforbindelse. Aftalen er demokratisk betænkelig. Ikke bare er aftalen indgået af et flertal i byrådet uden en grundig offentlig debat, men den vil også binde de fremtidige […]

I medierne

Motorveje = velfærd?

11 jul , 2018  

Når de to politiske partier, der begge håber at kunne danne regering efter næste folketingsvalg, er helt enige, er der typisk grunde til bekymring. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet (som det hedder nu) har offentliggjort nye tal om de tidsbesparelser, der ville være ved at bygge en Hærværksmotorvej og en Egholmmotorvej. En artikel i Jyllands-Posten afslører […]

Nyheder, Perspektiver

Samsø – et nyt Egholm, bare større

22 mar , 2018  

Nu vil regeringen have en motorvej over Kattegat. – Tidligere tænkte man at en Kattegatforbindelse, aldrig kunne lade sig gøre. Men det at vi har kigget på, om en ren vejforbindelse kan lade sig gøre, giver nu det her et ordentlig skud realisme, som vi ikke har haft tidligere… siger Ole Birk Olesen. Og endnu […]

Nyheder

Lastbilernes veje er uransagelige

8 okt , 2017  

En stor del af trafikken på de danske motorveje skyldes lastbiler, og en stor del af varetransporten skyldes lastbiler. Der er ganske vist færre lastbiler på de danske veje i 2014 end i 2008, men antallet af ton-kilometer (dvs. den samlede masse mål i ton multipliceret med det samlede antal kørte kilometer) er vokset.  66 […]

Fakta

Tidsbesparelse?

24 aug , 2017  

Et af de helt store argumenter for flere og bredere motorveje er, at det vil gøre det muligt for trafikanterne at komme hurtigere frem og skabe et bedre og mere effektivt samfund. Det hævdes at de 110.000 trafikanter som krydser Limfjorden samlet ville kunne spare 1.730.000 timer på årsbasis,  eller 4.739 timer hver eneste dag, hvis […]

Aktiviteter

En eftermiddag på Egholm

12 jun , 2017  

Fremtidens Aalborg er uafhængig af partipolitik, men vi vil altid gerne tale med politikere, der udviser en ægte interesse i det, vi kæmper for. Alternativet har hidtil ikke beskæftiget sig med Egholmmotorvejen, men de ville gerne høre mere om vores arbejde. Det lykkedes Anders at få et møde i stand med dem, og i dag […]

Nyheder, Perspektiver

De selvkørende biler gør motorveje overflødige

26 maj , 2017  

De mange motorvejsprojekter er baseret på prognoser om at der vil være stadigt mere biltrafik. Men Paris-aftalen siger, at verden skal holde op med at udlede CO2, og samtidig er de selvkørende elbiler på vej til at blive en realitet. Tony Seba fra den canadiske tænketank RethinkX forudsiger, at at transport vil blive et servicefag […]